جنس پارچه را چگونه تشخیص دهیم؟

جنس پارچه

 

شناخت جنس پارچه

ممکن است برای همه مان پیش امده باشد که بخواهیم به مهمانی یا مجلس مهمی برویم و در انتخاب جنس پارچه ی لباس مورد نظرمان یا پارچه ای که می خواهیم برای دوخت لباس به خیاط مان بدهیم به مشکل خورده باشیم و نتوانسته باشیم جنس پارچه را به خوبی تشخیص دهیم، به عبارتی نمی توانیم مرغوبیت و کیفیت جنس پارچه را تشخیص دهیم و حتی در برخی از موارد ممکن است انتخاب اشتباهی داشته باشیم و نتوانیم بهترین جنس پارچه را انتخاب کنیم و ممکن است پارچه ای که انتخاب می کنیم از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

جنس پارچه

جنس پارچه

 

با توجه به این که از راه های مختلفی می توان به جنس پارچه و مرغوبیت آن پی برد. به همین دلیل ما در اینجا قصد داریم شما را چگونگی شناخت جنس پارچه ها و کیفیت آن ها آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

پارچه های دارای الیاف طبیعی و مصنوعی

قبل از این که در مورد شناخت پارچه های الیاف طبیعی و مصنوعی صحبت کنیم لازم است ابتدا با تعریفی از این نوع پارچه ها آشنا کنیم. پارچه های دارای الیاف طبیعی که با عنوان الیاف خالص نیز شناخته می شوند پارچه هایی هستند که دارای جنس ابریشمی، کتان، پنبه ای، نخی و یا پشمی هستند. همان طور که گفتیم این جنس های پارچه دارای الیاف طبیعی هستند و همان طور که از نام آن ها مشخص است مواد سازنده ی آن ها نیز از طبیعت گرفته شده است. برای مثال پارچه های پشمی از پشم گوسفند، پارچه های کتان از  ساقه ی گیاه کتان،  پارچه ی ابریشم از پیله ی کرم ابریشم و پارچه ی نخی و یا پنبه ای از گیاه پنبه ساخته می شود.

نوع دیگری از پارچه ها، پارچه هایی دارای الیاف مصنوعی هستند، پارچه های دارای الیاف مصنوعی همچون پارچه های نایلون، استات، ریون ، فیبرهای اکریلیک و الیاف پلی استر داکرون، مواد سازنده ی آن ها طبیعی نیستند و ترکیبات الیاف آن ها از به دست بشر ساخته شده است.

حالا برای شناخت مرغوبیت پارچه هایی که در این قسمت در مورد آن ها صحبت کردیم و یا به طور کلی برای شناخت مرغوبیت تمام انواع پارچه ها چند راه وجود دارد، اولین راه این است که می توانید پارچه را مقابل نور خورشید قرار دهید هر چه پارچه ضخیم تر باشد و نور سخت تر از آن عبور کند ، یعنی پارچه مرغوب تر است.

سوزندان قسمتی از پارچه

در سوزاندن پارچه برای تشخیص نوع آن چند راه وجود دارد :

راه اول: گوله شدن نخ

یکی دیگر از راه هایی که برای شناخت جنس پارچه توصیه می شود سوزاندن قسمت کوچکی از پارچه است. برای این کار قسمت کوچکی از پارچه را جدا کنید، پارچه را به شعله ی آتش نزدیک کنید تا کم کم مشتعل شود اگر پارچه در هنگام اشتعال جمع شود و به عبارتی گوله شود یعنی جنس پارچه از الیاف مصنوعی یا پلی استر است.

اما اگر پس از مشتعل شدن پارچه، پارچه به صورت کامل بسوزد و پودر شود بدین معناست که جنس پارچه از الیاف طبیعی است. در ضمن نخی که پس  از سوخته شدن از الیاف مصنوعی باقی می ماند حالت سفت، نایلونی و گوله ای شکل به خود می گیرند ولی نخ پس از خاموش شدن شعله در الیاف طبیعی ، خاکستری رنگ و بسیار ناچیز است.

راه دوم: رنگ سوختن

در هنگام سوختن پارچه می توان با استفاده از رنگ دود حاصل از سوختن آن به جنس آن پی برد، برای مثال الیاف پلی استر در هنگام سوختن، دود سیاه رنگی از آن ها خارج می شود و پارچه هایی که از جنس پنبه هستند، دود حاصل از سوختن آن ها سفید رنگ است.

منبع: روچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی